Ελάτε να παίξουμε Αράβικα με τον Δημήτρη Μικέλη

Στο σεμινάριο αυτό θα επιχειρήσουμε να απομακρυνθούμε λίγο από τον Ελλαδικό χώρο και τις δίχως άλλο πλούσιες και πολυποίκιλες μουσικές του παραδόσεις μέχρι να συναντήσουμε αυτές του Αραβικού ως επί το πλείστον κόσμου.

Σε αυτήν την διαδρομή θα δοκιμάσουμε να παίξουμε μουσική χρησιμοποιώντας μια αισθητική που, αν και ελάχιστα ίσως εξερευνημένη σε σχέση με άλλα ιδιώματα της ανατολής για πολλούς εγχώριους είτε μουσικούς είτε απλά ακροατές ή ερασιτέχνες, εντούτοις όμως, καταλαμβάνει κύρια θέση στην έκφραση συναισθημάτων και τον τρόπο που αυτά αποδίδονται. Η Αραβική μουσική τέχνη έχει τεράστιο όγκο και ποικιλία τόσο σε ρεπερτόριο όσο και στην παράδοση της εκάστοτε χώρας του Αραβικού κόσμου, όπως επίσης και στον αυτοσχεδιασμό όπου οι διαμορφωτές μουσικοί τον έχουν αναπτύξει, μέσω των κανόνων αυτών που ορίζει η θεωρία των μακάμ στην πράξη, σε μία ξεχωριστή υψηλή μουσική τέχνη από μόνη της.


Εμείς, κατά την περίοδο που μας παρέχει η διάρκεια του σεμιναρίου, θα προσπαθήσουμε να λάβουμε το απόσταγμα αυτής της ανεξάντλητης σε ομορφιά αισθητικής μέσω κάποιων ευκολομνημόνευτων και ταυτόχρονα αντιπροσωπευτικών κομματιών που θα παρέχουν αρκετό χώρο για αυτοσχεδιασμό κι ελεύθερη έκφραση. Θα γνωρίσουμε βασικά Αραβικά μακάμια και τα ξεχωριστά διαστηματικά τους χαρακτηριστικά δίνοντας βάρος στην εφαρμογή τους στον αυτοσχεδιασμό (ταξίμι). Ιδιαίτερη μνεία θα δώσουμε επίσης στην μεθοδολογία που αναπτύσσουμε ένα ταξίμι στην Αραβική παράδοση λαμβάνοντας από πολύ κοντά υπόψιν σημαντικές παραμέτρους όπως:

  • η ρυθμική αγωγή κατ’ αρχάς, μέσα στην οποία τοποθετούμε τις φράσεις,

  • δημιουργία παραλλαγών επανεμφανιζόμενων φράσεων,

  • εστίαση και εκμετάλλευση σημαντικών βαθμίδων μέσα στα μακάμ ώστε να αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά των κλιμάκων τους,

  • και εν τέλει φράσεις κλειδιά που μας βοηθάνε στο χτίσιμο της δομής ενός ταξιμιού με στάδια όπως έναρξη-ανάπτυξη- ενδιάμεσοι σταθμοί/αναπνοές- κορύφωση-επαναφορά-κατάληξη, έτσι ώστε ο αυτοσχεδιασμός να είναι καλοσχηματισμένος, άμεσος και ευνόητος με ουσία στην μετάδοση του μουσικού λόγου και φυσικά απολαυστικός για αυτόν που τον αποδίδει τόσο όσο και γι αυτόν που τον ακούει.


Το επίπεδο και εμπειρία του συμμετέχοντα μαθητή δεν απαιτείται να είναι υψηλό. Η ύλη θα είναι προσαρμοσμένη ώστε η πρόσβαση σε αυτήν να είναι άνετη. Αυτό που θα απαιτηθεί είναι απλώς η διάθεση για δοκιμή, όρεξη για μελέτη και καλή συγκέντρωση.

Ahlan ou sahlan! (Καλώς να ορίσετε)


Λίγα λόγια για τον εισηγητή:

Ο Δημήτρης Μικέλης είναι ουτίστας και πιανίστας. Ως μουσικός, έχει εντρυφήσει τόσο στην εκτέλεση όσο και στην σύνθεση, όπως επίσης και στην διδασκαλία καθόλη τη διάρκεια της επαγγελματικής του πορείας. Η επιλογή των οργάνων υποδηλώνουν την διπλή ταυτότητα της παιδείας και αργότερα της καριέρας του όπου οι επιρροές από Δυτικά και Ανατολικά μουσικά ιδιώματα λειτουργούν εν τέλει καταλυτικά στην διαμόρφωση της αισθητικής και προσωπικότητας του ως ερμηνευτής και δημιουργός. Γεννημένος στην Αθήνα το 1976, Ο Δημήτρης Μικέλης αποφοιτεί από το Μουσικό Λύκειο Παλλήνης το ΄94 και ολοκληρώνοντας επιπλέον ανώτερα θεωρητικά έως και Αντίστοιξη με τον Στ. Αθανάσουλα από το Κεντρικό Ωδείο συνεχίζει από το 2001 σπουδές στην Αμερική στο Berklee College of Music με όργανο το πιάνο . Από το 2007 είναι κάτοχος μεταπτυχιακού Jazz Performance από το William Paterson University. Εκ των σημαντικότερων καθηγητών του στο πιάνο υπήρξαν στην Ελλάδα ο Γ. Κοντραφούρης και στην Αμερική ο Armen Donelian, ενώ με ουτί είχε την ευκαιρία να εμβαθύνει στην Αραβική μουσική με τον Simon Shaheen.


Από νεαρή ηλικία έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ σε Ελλάδα, Ιταλία, Ελβετία, Γαλλία, Τουρκία, Αμερική, Παλαιστίνη, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Μαρόκο με ποικίλα συγκροτήματα (Biennale, Youth, Φεστιβάλ Άρδα, Athens Annoual Festival, Brooklyn Maqam Festival, Montreux Jazz Festival, Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, World Sacred Music Fes Festival, κ.α.), ενώ διοργανώνει στην Αθήνα το 1ο Φεστιβάλ Ουτιού το 2020, συμμετέχοντας με τον ουτίστα Κυριάκο Ταπάκη ως ντουέτο ανάμεσα σε 14 καταξιωμένους ουτίστες στην Ελλάδα.


Μέχρι και το 2000, έχει περιοδεύσει στην Ελλάδα με Σωκράτη Μάλαμα, Μελίνα Κανά, Αλκίννοο Ιωανίδη, Σαβίννα Γιαννάτου, Λιζέτα Καλιμέρη, Πέτρο Δουρδουμπάκη, Στέλιο Βαμβακάρη και άλλους ενώ παράλληλα είναι μέλος του συγκροτήματος Περιστασιακό Όνειρο με ένα CD άλμπουμ στο ενεργητικό τους.


Στην Αμερική ιδρύει τους Mitz Jazz Quintet με τους οποίους ηχογραφεί δικές του συνθέσεις και εμφανίζεται τακτικά σε μικρούς χώρους της Νέας Υόρκης. Γίνεται μέλος του Αραβικού μουσικοχορευτικού συγκροτήματος Zikrayat με έδρα την Νέα Υορκή με τους οποίους περιοδεύει και ηχογραφεί. Eμφανίζεται ως μέρος του casting στην ταινία μεγάλου μήκους του Jonathan Demme “Rachel Getting Married” με την Anne Hathaway, 2008. το 2009, μετακομίζει στην Ραμάλλα της Παλαιστίνης ώς μόνιμος καθηγητής στο ούτι και πιάνο στο Al Kamandjati Association και αργότερα το 2015 στο Edward Said National Conservatory of Music ως καθηγητής θεωρίας και πιάνου. Ταυτόχρονα συμμετέχει αδιαλείπτως σε ποικίλα μουσικά προγράμματα και δράσεις για την προώθηση της μουσικής παιδείας στην Παλαιστίνη, μερικά από αυτά υποστηριζόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Ηνωμένα Έθνη.


Σύντομα γίνεται βασικό μέλος της Εθνικής Ορχήστρας Αραβικής της Παλαιστίνης περιοδεύοντας στην Δυτική όχθη και στο εξωτερικό και ηχογραφώντας με αυτήν ένα άλμπουμ. Παράλληλα συμμετέχει σε μικρότερα σχήματα Αραβικής μουσικής και μη, παίζοντας, ηχογραφώντας και ενορχηστρώνοντας και ιδρύει το Ramallah Jazz Quartet με συμμετοχές σε τοπικά φεστιβάλ και τακτικές εμφανίσεις στην Ραμάλλα.


Επιπλέον, ο Δ. Μικέλης ολοκληρώνει στην Ραμάλλα άλλη μία προσωπική δουλειά ηχογράφησης και ενορχήστρωσης “Oudopia” έχοντας συμπεριλάβει 18 μουσικούς της κλασσικής, jazz και Αραβικής μουσικής. Η δουλειά αυτή φιλοξενήθηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών τον Ιούνιο του 2016 με τους ίδιους περίπου μουσικούς σε ένα σύνολο που ο Δ. Μικέλης έφερε από την Παλαιστίνη.


Το 2016 αποχωρεί από την Παλαιστίνη με τιμητική διάκριση για τη προσφορά του στην πολιτισμική ανάπτυξη της χώρας. Στην Ελλάδα βραβεύεται με την 2η θέση στον 15ο διαγωνισμό σύνθεσης του Ωδείου Φουντούλη για δύο συνθέσεις του. Από το 2017 συνεργάζεται με τον Παλαιστίνιο Ράμζι Αμπουρεντουάν ως μέλος της Αραβικής ορχήστρας του, συμπεριλαμβάνοντας τις ντίβες του Αραβικού τραγουδιού Abeer Nemhe, Mai Farouk και Dalal Abu Amneh, με την οποία εμφανίζεται στην Φιλαρμονική του Παρισιού με απευθείας μετάδοση από το ευρωπαϊκό τηλεοπτικό πολιτιστικό κανάλι Arte και παράλληλα στο ετήσιο διεθνές world music festival της Φέζ στο Μαρόκο τα 3 τελευταία χρόνια.